zondag 10 april 2016

Zaanse schans - deel 6

Zus en ik hadden een hotel geboekt in Spaarne woude
we hebben heerlijk genoten van een hot stone massage vrijdag avond
en gaan zaterdag 9-4 weer verder naar het noorden,
 maar eerst brengen we nog een bezoekje aan de Zaanse Schans
mijn lief en ik zijn hier enkele jaren geleden geweest ,samen met onze Hond Bo
Mijn zus was hier nog niet geweest dus ...
lekker toerist spelen in eigen land,
 
 
we waren erg vroeg ( lees voor 9 uur)
en toch waren er al bussen vol met buitenlandse gasten
we zijn direct doorgelopen naar het eind van het park
en konden nog enkele fotos nemen zonder toeristen






 
enkele huisjes worden nog gewoon bewoond door mensen
andere zijn soeveniers winkeltjes of kleine musea
denk aan de eerste AH winkel,  heel klein bakkerij museum
zeep winkeltje, snoep winkeltje




 
dit is de Verf molen de  Kat
tegen 4 euro entree kun je naar binnen
of je moet al een zaanse pas hebben
 dan is 1 molen gratis te bezichtigen en de ander tegen 50 % korting
ik wilde deze molen graag van binnen zien omdat ze hier verfpigmenten maken en verkopen
 

 
er stond ook een kast met diverse verf artikelen
olie pigmenten

 
op de eerste trans tonnetjes met pigmenten
de molen draaide ook

 
je kon  ook op een gedeelte naar buiten
wauw wat een uitzicht
maar dood eng als je last hebt van een beetje hoogte vrees
houten plankjes met gleufjes


 
maar het wel mooie fotos van boven
weer beneden aangekomen heb ik gevraagd
kun je nu ook verf stoffen kopen
en omdat het nog vroeg en niet druk was mochten mijn zus en ik mee naar de schat kamer
daar stonden zoveel kleuren in zakjes
we kregen uitleg
dat stucadoors komen om een bepaalde kleur te vragen
en schilders die hun eigen verf maken
kunstenaars
en aangezien het allemaal natuurlijke materialen / ingrediënt   zijn is de vraag groot




 
natuurlijk is er een kaas boederij

 
bakkerij museum
waar verse stroopwafels werden gebakken

 
klompen museum

 
 

 
erg gezellig en leuke morgen gehad.
 
 

1 opmerking: